Sommige naturalhorsemanship ‘goeroe’s’ krijgen na verloop van tijd sterallures. Pas op als je een goeroe herkent in onderstaand stukje.

Prachtige filmpjes waarbij een paard uit vrije wil aan de zijde van de goeroe lijkt te lopen, zijn heel vaak gebaseerd op voedselbeloning, waarbij de trainer het paard simpelweg heeft geleerd dat het wat lekkers krijgt als het meerent en het paard ook weet dat er een snoepje op hem wacht in de jaszak van de trainer. Ook werken trainers zelf vaak het liefst met hengsten, omdat dit indrukwekkend is (veel mensen zijn nog bang voor hengsten) én omdat werken met hengsten makkelijker is. Ze zijn speelser, creatiever, ondernemender etc

Onderstaande tekst is een persiflage, maar bevat wel een kern van waarheid ūüėČ

Hoe word ik een NHgoeroe?

Welkom bij deze mini-cursus¬†hoe¬†word¬†ik¬†een¬†NHgoeroe. U zet hiermee¬†een¬†goede stap. Gefeliciteerd! Want uw grootste wens gaat in vervulling: ook √ļ gaat¬†goeroeworden. Snel en simpel.¬†Ik¬†leer u daarvoor¬†een¬†eenvoudig stappenplan. Doorloop het pad en u verwerft het goeroeschap. Het is¬†een¬†doortimmerde methode, omdat hij gebaseerd is op eeuwenoude praktijkervaring van vele goeroes en aspirant-goeroes. Goereren kun je leren.

Voordat u met de stappen begint eerst wat basiskennis:¬†Een¬†goeroe¬†(vrouwelijk: goerin) is iemand die met gebakken lucht minimaal bijna 15.000 euro per dagdeel verdient. Het motto van onze cursus is niet voor niets: met hoop verdien je¬†een¬†hoop. Goeroes hebben volgelingen en leerlingen. U gaat dus school maken. En dat kan overal. Want goeroes zijn werkzaam in de ‘spirituele’ wereld maar ook in die van de managementconsultants en de bedrijfsadviseurs maar ook in de paardenwereld. U heeft dus keuze uit¬†een¬†breed werkterrein. Eigenlijk kunt u overal aan de slag, overal waar onzekerheid heerst. Want wat u biedt, is redding. In de paardenwereld hebt u het meest kans van slagen als u man bent, u geniet hier als man direct al m√©√©r aanzien dan wanneer u vrouw bent, omdat de meeste paardenbezitters vrouw zijn en van nature tegen mannen opkijken. Mannen proberen liever in alle rust eerst zelf iets uit, maar¬†een¬†vrouw vraag liever¬†hoe¬†ze iets moet doen en laat het zich graag uitleggen. Ze zijn van nature ook onzekerder, maar hier gebruik van!

Stap 1.
U zult als¬†een¬†authentieke¬†goeroe¬†bij uw leerlingen en volgelingen moeten overkomen. Dat betekent dat u afscheid moet nemen van uw gewone bestaan. Veel goeroes hebben¬†eenbreuk in hun leven ervaren:¬†een¬†zware depressie,¬†een¬†overlijden,¬†een¬†verloren liefde. Dat is hun keerpunt geweest. Gelukkig hebben de meeste mensen elke 2,7 jaar wel¬†een¬†life-event,¬†een¬†ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Dus¬†een¬†beetje dertiger en veertiger heeft al zo’n 10 tot 14 turning points meegemaakt. U heeft dus keus! Kies er¬†een¬†uit die veel voor u betekend heeft en maak deze tot √ļw keerpunt. En mocht u niks vinden, zoek dan wat in vorige levens of verzin desnoods wat. Verzin dat u in de leer bent geweest bij¬†een¬†monnik die nooit heeft bestaan of dat u jarenlang bent meegetrokken met¬†een¬†kudde wilde paarden.[1]

Stap 2.
Gebruik wazige en onduidelijke taal zodat je volgelingen niet begrijpen wat je bedoelt. Dit werkt status verhogend en je volgelingen zullen onderling toch niet aan elkaar durven toegeven dat ze er geen hout van snappen.¬†Hoe¬†waziger,¬†hoe¬†beter, gebruik desnoods wat dingen uit oosterse filosofie√ęn ofzo. ‚ÄúDe natuur is vol verhoudingen, die worden bepaald door twee schijnbare tegenstellingen, waartussen in werkelijkheid¬†een¬†voortdurende wisselwerking plaastvindt. Die twee hebben elkaar nodig. Elk ervan wordt bepaald door de relatie tot de ander en de vonk die ze bezielt is afkomstig uit de spanning en het heen en weer vloeien van hun verschillende energie√ęn.‚ÄĚ[2] Maak van iets dagelijks, iets doodgewoons, iets buitengewoon bijzonders, door telkens maar weer te benadrukken¬†hoe¬†moeilijk het is: ‚ÄúOndanks dat wij mensen die meest onmogelijke dingen voor elkaar krijgen, is het thema paardijkden¬†een¬†van de oorspronkelijkste die er bestaan, tot op de dag van vandaag met oneindig veel vragen omgeven. Sterker nog. Wie probeert te gaan paardrijden wordt als je het goed bekijkt geconfronteerd met¬†een¬†hoeveelheid schijnbare en werkelijke tegenstellingen die zich amper met elkaar laten verbinden.‚ÄĚ[3]

Stap 3.
Wat ook goed werkt is inpraten op de tere en onzekere zieltjes van je volgelingen: ‚ÄúGeef je geest de ongeremde vrijheid je ziel te laten drijven naar de oppervlakte van je gedachten. Na enige oefening zal je ziel al snel tot leven komen en je inspriatie en leiding schenken. Dit zal¬†een¬†krachtige bron van optimisme en geestekracht vormen, waarmee je de uitdagingen, gevormd door de verandering, tegemoet kunt treden.‚ÄĚ[4] Hiermee geef je ze het gevoel dat je behalve¬†een¬†hulp voor hun omgang met het paard ook vooral ontzettend veel aandacht hebt voor je slachtoffer eh pardon volgeling. Sommigen gaan zelfs zover hierin dat je eerst dagenlang op¬†een¬†cursus moet werken aan je eigen persoonlijkheid alvorens je ook maar¬†eenpaard in de buurt mag hebben. Blijf opnieuw inwrijven dat het doodgewone dagelijkse doel eigenlijk vrijwel onbereikbaar zal blijven voor gewone stervelingen: ‚ÄúPrecies zo is het met ons onderwerp. Die fonkelende ster is ver weg en prachtig om te zien. Maar om ooit bij die ster te komen moet je consequent zijn vanaf het begin. Veel vragen moeten opnieuw gevonden en samengebracht worden. Elk afzonderlijk antwoord vormt¬†een¬†sport op de ladder naar de sterren.‚ÄĚ[5] Oja, en kom zelden tot n√≥√≥it met¬†een¬†concrete uitspraak!

Stap 4.
Verzin je eigen ‚Äėbuzzwords‚Äô[6]. Ga er¬†een¬†middag voor zitten en ga brainstormen. Zoek zo vaag mogelijke termen die niemand echt duidelijk uit zou kunnen leggen. Praat in termen van energie√ęn die je overbrengt, golven, lijnen etc. Laat je eigen bedachte woorden en termen ook vaak terugkeren in zinnen. U gaat uw belangrijkste ‘buzzwords’ ontwerpen. Dit is¬†eenbelangrijke fase omdat uw leerlingen en volgelingen hun ervaringen hiermee gaan ordenen.¬†Een¬†aantal klassiekers zijn: ziel, kern en groei. Meer recente buzzwords zijn: trilgetal, kernkwaliteit, communicatieve zelfsturing, evidence based. De beste concepten geven¬†eenpositief gevoel.

Stap 5.
Schrijf¬†een¬†boek. Verweef hierin uw eigen leven met de ‚Äėbreuk‚Äô die u gehad heeft in uw leven zoals beschreven onder stap 1.¬†Een¬†beetje fantasie om de boel op te leuken is geen bezwaar. Beschrijf¬†hoe¬†moeilijk u het gehad hebt en¬†hoe¬†u hier herboren uitgekomen bent en wat u allemaal bereikt heeft.

Stap 6.
Om uw leerlingen daadwerkelijk te helpen, ontwikkelt u in deze zevende stap¬†een‘stappenplan’. Daarmee krijgen ze het gevoel dat ook zij ‘Het Licht’ kunnen bereiken ‚Äď uiteraard onder uw begeleiding en die van uw eventuele eerste medewerkers. Inmiddels weten we de eigenschappen van succesvolle paden. Zorg dat de eerste stap altijd de uitgangssituatie van de leerlingen weergeeft. Dus als u met uitgebluste mensen werkt, is stap √©√©n altijd: uitgeblust zijn. Dat geeft de burger moed. Want ze weten dan dat zij met alle onzekerheid en sores gewoon samen op weg zijn. Kies¬†een¬†aantal mooie heilige getallen als drie, vijf, zeven, tien of twaalf. Dan blijft u in aloude tradities. En lukt het u om¬†een¬†stappenplan van materie naar geest te maken, dan zit u gebeiteld. Want veel mensen willen niets liever dan ontsnappen aan het alledaagse materi√ęle tranendal.

Stap 7.
Borduur voort op het verlangen van de ‚Äėgewone mens‚Äô om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Essentieel is dat de mensen hun verlangens op u kunnen projecteren en in u zien wat ze eigenlijk willen. Zo maakt u uw leerlingen op¬†een¬†doeltreffende manier van u afhankelijk.

Stap 8.
De mooiste stap en ook de moeilijkste is om ware macht uit te oefenen op uw volgelingen. Dat doet u door ze onzeker te maken en u aan te bieden als redder. Deze stap heet ook wel de Jezus-stap. Iedereen (op zeer kleine uitzonderingen na) wordt geregeerd door angst: faalangst, afwijzingsangst en doodsangst. Uw taak is om de aanwezige angst te vergroten en de controle op de reductie ervan over te nemen. Dat gaat in gesprekken. U zegt bijvoorbeeld tegen¬†een¬†faalangstig typje: ‘je vindt het moeilijk, h√®, dit werk. Want er kan veel mis gaan.’ U zult zien, dat zo iemand direct de angst voelt opkomen. Dan moet u hoop geven, u zegt dan iets als: ‘Maar jij kan stappen maken. Dat zie¬†ik!’ De leerling kijkt verwachtingsvol naar u op. Maak het dan af met: ‘en dat gaan we samen doen. Jij en¬†ik. Jij gaat stappen zetten!’ Dit voorbeeld laat zien dat u uw empathische vermogens aanwendt om de leerling er onder te houden.

Stap 9.
Schuw de moderne media niet. U kunt met fotoshop en film¬†een¬†sprookjeswereld om u zelf heen cree√ęren waarin de wereld mooier lijkt dan hij is.¬†Een¬†goeroe¬†schept geen poep,¬†eengoeroe¬†rijdt de hele dag in grazige velden die zich oneindig lijken uit te strekken tot de horizon. Uiteraard schijnt bij u altijd de zon en is iedereen blij. Mooie slow-motion plaatjes met magische muziek eronder, rip iets van¬†een¬†cd als ‘celtic myst’ ofzo. Een hele andere wereld dan waarin u leeft: regenvlagen en wind, en kruiwagens vol met poep.

Stap 10.
Wijs uitverkorenen aan onder uw leerlingen, die uw zienswijze mogen gaan doceren aan nieuwe volgelingen, zorg wel dat zij altijd nét iets onder uw status zullen blijven. Trek u op dit punt enigzins terug zodat u nog onbereikbaarder lijkt.

Geciteerde literatuur
[1] Hempfling
[2] Chris Irwin; Een paard liegt niet; bladzijde 34
[3] K.F. Hempfling; Natuurlijk paardrijden; bladzijde 12
[4] Chris Irwin; Een paard liegt niet; bladzijde 87
[5] K.F. Hempfling; Natuurlijk paardrijden; bladzijde 15

met dank aan:
http://www.skepsis.nl/goereren.html