Na de tupperware party’s, herbalife en aloe vera producten, is nu helemaal hot en new de etherische oliën; slecht vertaald uit het Engels/Amerikaans ook weleens ‘essentiële oliën’ genoemd. Mensen associëren dit meteen met ‘essentiële vetzuren’ in voeding; noodzakelijke vetzuren. In het geval van olie, is het een buitengewoon slechte vertaling van essence, wat extractie betekent, maar wat de verkopers bijzonder goed uitkomt vanwege de associatie die de term oproept. Alsof het iets noodzakelijks is.

Scheikundig gezien zijn etherische oliën de geurstoffen die uit planten gehaald kunnen worden, dit kan uit de bloesem of blaadjes zijn, of uit andere delen van de plant. Nootmuskaat en kruidnagel bevatten naar verhouding heel veel etherisch olie en daarom ruiken ze ook zo ontzettend sterk. Er zijn verschillende manieren om dit uit de plant te halen; stoomdestillatie of vloeistofextractie. Destillatie kennen we van sterke drank maken en koffie zetten is ook een vorm van extraheren, ‘uittrekken’.

Deze oliën hebben niet alleen hun toepassing in aromatherapie, een alternatieve geneeswijze, maar hebben ook hun toepassing in parfums, als geurstof in schoonmaakmiddelen of als grondstof voor verfafbijtmiddel. Etherische oliën vallen niet onder de geneesmiddelenwet, maar onder de Warenwet. Dat betekent minder strenge controle op vervuilingen, inwendig gebruik is dus af te raden. Op een paar oliën na, zijn er geen geneeskrachtige werkingen aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Enkele onderzochte en bewezen toepassingen zijn lavendelolie met rustgevende werking [1] en een antibacteriële werking. Van tea tree olie is een schimmelbestrijdende [2] en antibacteriële werking aangetoond.

Deze oliën zijn verkrijgbaar bij de meeste drogisterijen. Nieuw zijn twee bedrijven uit de V.S. die de Europese markt proberen te veroveren buiten de winkels om; DoTerra en Young Living. In het verleden hebben we al eerder kennisgemaakt met deze verkooptechnieken. Iedereen herinnert zich wel de tupperware party’s en de dubieuze praktijken van herbalife. Die laatste is veroordeeld voor illegale piramide verkoop. De agressieve verkooptechnieken die gebruikt worden zijn MLM (multi level marketing) of piramide constructies. De spil van het systeem zijn de verdelers of ‘adviseurs’. Zij verkopen het product niet alleen, maar ook het aanbrengen van nieuwe adviseurs kan financiële voordelen opleveren, al dan niet in de vorm van bonuspunten. Mensen die in eerste instantie producten afnemen bij deze adviseurs worden al snel aangespoord om zelf ook adviseur te worden, zodat ze zelf ook korting kunnen krijgen. Op deze manier ontstaat er een enorm vertakt netwerk van verkopers, die tegelijkertijd ook afnemer zijn. Bij dit soort constructies valt binnen een jaar vaak de helft af, omdat het alleen maar geld blijkt te kosten in plaats van dat het geld oplevert. Minder dan 1% van de deelnemers is in staat om geld te verdienen via MLM constructies en in de praktijk haalt bijna niemand meer dan 50,- euro per maand.  Het komt er op neer dat je moet betalen om je eigen baan te creëren, wat natuurlijk een idiote situatie is. Wettelijk gezien is dit in Nederland strafbaar, herbalife is hiervoor ook veroordeeld [3]. Het is wel lastig om dit soort bedrijven veroordeeld te krijgen, omdat het netwerk in principe bestaat uit allemaal zelfstandige bedrijfjes. De top van het bedrijf is juridisch niet aansprakelijk

Het geraffineerde aan dit systeem is dat mensen kennismaken met de producten via een vriend of vriendin of goede bekende of zelfs een familielid. Het is lastig nee te zeggen tegen iemand die je persoonlijk kent. Als hij/zij gelooft in het product zal het toch wel goed zijn? Een andere tactiek is inzetten van mensen die een zekere autoriteit genieten bij andere mensen; de yogaleraar, instructeur, therapeut etc. Elke adviseur zal ook op de eigen website zetten welke geweldige ervaringen hij of zij heeft met de producten. Bedrijven weten dat ervaringsverhalen vele malen meer indruk maken bij potentiële klanten dan saai suf wetenschappelijk onderzoek met getallen zonder emotie. Deze bedrijven spelen manipulatief in op gevoelens en emoties. Ze doen er ook alles aan om jou het gevoel te geven dat je bij een bepaalde groep hoort. “DoTERRA staat voor positiviteit! Alle leden zijn positief over de oliën, de sfeer is zo ontzettend goed onder de dames (en heren) die de olien adviseren en verkopen. Iedereen helpt elkaar waar kan en er is veel samenwerking.” Bovendien doen de bedrijven allerlei beloften over gratis onderwijs, opleidingen, cursussen en workshops, wat eerder verkapte propaganda is en een soort pep-talk bijeenkomsten.

De claim van Doterra en Young Living is dat ze zeer zuivere oliën verkopen, maar toen een van de adviseurs om rapporten van chemische analyses vroeg, die een maat zijn voor de kwaliteit en zuiverheid, kreeg ze nul op het rekest. [4] De FDA heeft Young Living een enorme uitbrander gegeven:

https://www.fda.gov/iceci/enforcementactions/warningletters/2014/ucm416023.htm

“FDA has determined that many of your Young Living Essential Oil products, such as, but not limited to, “Thieves,” “Cinnamon Bark,” “Oregano,” “ImmuPower,” “Rosemary,” “Myrtle,” “Sandalwood,” “Eucalyptus Blue,” “Peppermint,” “Ylang Ylang,” “Frankincense,” and “Orange,” are promoted for conditions that cause them to be drugs under section 201(g)(1)(B) of the Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (the Act) [21 U.S.C. § 321(g)(1)(B)], because they are intended for use in the diagnosis, cure, mitigation, treatment, or prevention of disease.  The intended use of a product may be determined by, among other things, its labeling, advertising, and the circumstances surrounding its distribution, 21 C.F.R. § 201.128. As described below, the marketing and distribution of your Young Living Essential Oil products without FDA-approved applications is in violation of the Act”

Bovendien waarschuwt de FDA dat inhaleren of inslikken van deze oliën giftig en schadelijk kan zijn en om die reden niet geadviseerd of aangeraden mag worden door niet-artsen.

Doterra en Young Living hebben zich in eerste instantie gericht op de yogawereld. In deze kringen is het gebruik van alternatieve geneeswijzen meer geaccepteerd dan elders. Na de yogawereld lijkt nu ook de alternatieve hoek binnen de paardenwereld aan de beurt te zijn. Reclame richt zich op paardenliefhebbers die zich bezighouden met alternatieve geneeswijzen voor hun paarden. In diverse facebookgroepen wordt agressief geadverteerd of worden tot vervelens toe de producten aangeprezen bij allerhande klachten. Het gevaarlijke is dat producten aanbevolen worden bij serieuze aandoeningen waarbij alleen een veearts ingeschakeld zou moeten worden. Hierbij ontstaan linke situaties waarin massage met oliën geadviseerd worden bij een uiterst besmettelijke ziekte als droes en dus ook de gezondheid van andere paarden in gevaar wordt gebracht! In het gunstigste geval wordt alleen maar geadviseerd dat de producten een ondersteunende werking hebben, of dat er ‘mooie resultaten mee bereikt zijn’, dat is niet strafbaar namelijk. Het aanprijzen van deze producten als geneesmiddel is wel strafbaar!

Dat het systeem volledig geregeerd wordt van bovenaf en vooral ten gunste van de top, wordt wel duidelijk uit de website van Doterra Europa. Ook zij zijn geconfronteerd met plots veranderde regels:

Een aantal collega’s vragen ons waarom deze website online is. Het antwoord is simpel: Wij hebben van corporate doTERRA toestemming om deze site voorlopig nog online te houden. Dit heeft te maken met afspraken gemaakt in 2013 met de toenmalige directeur marketing en sales van doTERRA Europe. Ergens in 2015 heeft doTERRA de compliance regels aangepast en daarna voldeed deze site niet meer. Omdat we echter hebben geïnvesteerd en afspraken gemaakt, mag de site nog online blijven onder voorwaarde dat we gaan meedenken over een oplossing waarmee iedereen geholpen is: een Nederlandstalige ‘miniwebsite’ en een betaalmethode als iDEAL erin verwerkt. Hoe lang dat nog duurt is niet bekend, maar doTERRA op corporate niveau vindt het niet eerlijk dat wij moeten stoppen terwijl zij de spelregels hebben veranderd. En daar zijn wij het mee eens uiteraard. Tip: iedereen die het vraagt krijgt het antwoord en verzoek om, als ze bijvoorbeeld iemand hadden gedacht in te schrijven, binnen 14 dagen te checken of ze dat per ongeluk via ons gedaan hebben. Dan wordt die persoon uiteraard over geschreven. Hierboven staat hoe je contact kunt zoeken. Samen maken we doTERRA in Nederland en Belgie groter! https://www.etherischeolie.net/versterk-ons-team/

Conclusie

  • gebruik met verstand etherische oliën (lavendel/tea trea)
  • koop ze bij de drogist, al wordt beweerd dat deze kwaliteit slechter is, trap er niet in, de kwaliteit van DoTerra en Young Living zijn ook niet gegarandeerd en bewezen d.m.v. openbare rapporten
  • laat je NIET in met MLM verkooptechnieken, ook al benadert een vriend of vriendin je. Echte vriendschap kan een ‘nee’ verdragen!

Bronnen:

[1]
Effect of Lavender Aromatherapy on Acute-Stressed Horses
Clarence E. Ferguson, Harry F. Kleinman, Justin Browning
Journal of Equine Veterinary Science – January 2013 (Vol. 33, Issue 1, Pages 67-69, DOI: 10.1016/j.jevs.2012.04.014)

http://www.horsetalk.co.nz/2013/06/03/lavender-aroma-calms-horses-research/#q4Wyf8ug4WvFy4lB.99

[2] antischimmelwerking tea-tree, gratis volledig artikel:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1637110/

[3] veroordeling herbalife voor piramideverkoop

https://www.test-aankoop.be/action/pers%20informatie/persberichten/2011/herbalife-veroordeeld-voor-illegale-piramideverkoop-n744543

[4] Doterra verstrekt geen rapporten over de chemische samenstelling

http://www.aromatherapie-info.com/young-living-en-doterra.html

Overig:

http://www.absoluteyogaacademy.com/essential-oil-pyramid-scheme/